Dag 17: San Francisco

1 augustus 2019 - Monterey, California, Verenigde Staten

We hebben vandaag een lange rit voor de boeg, we moeten naar Monterey aan de westkust maar willen graag ook nog via San Francisco. We zetten de koers via Oakland en Berkeley om de Bay Area heen en gaan over de San Rafael Bridge richting de noordzijde van de Golden Gate Bridge.

We willen graag even stoppen voordat we de brug over gaan en ik weet nog van een vorige keer dat je dan de laatste afrit voor de brug moet nemen. We proberen het plekje te vinden en rijden te ver door naar beneden en komen op een pier uit waar we niet mogen parkeren. Dit plekje is beter dan daarboven en minder druk, dus wat doe je dan als Hollander. Jawel gewoon neerzetten dat ding, even een paar kiekjes schieten, plasje doen en zonder te betalen weer verder rijden.

We rijden de Golden Gate bridge over, dit is een tol brug die je via het internet moet betalen en dat kan vooraf of achteraf binnen 48 uur. Aan de overzijde rijden we over Lombard street richting Hyde en Powell om jawel, de afrit van Lombard street te bekijken en natuurlijk naar beneden te rijden. We zijn bijna boven en aangezien het een zeer steil stuk is naar de top moet je er overdwars parkeren op de zeer steile straat, dit om terug rollen te voorkomen. Ik zie een plekje en zet de auto overdwars en krijg vanuit de auto iets van, "Wat doe je nou!!!" Het is zeer schuin en heb zelf ook zoiets van oei. Parkeren zeg ik, wat hier? Ja we gaan bovenop het kruispunt Hyde een paar foto's maken, maar pas op met het openen van de deuren!!! Op de top bij Hyde stopt de Tram, heb je uitzicht op Alcatraz en kan je Lombard street bekijken. Erg leuk! We hebben weer niet betaald voor het plekje dus snel weer terug en achteruit de parkeerplek af en snel weer vooruit de helling op. Voordeel van een automaat is dat deze niet terug rolt, ik zou de Amerikanen hier wel eens willen zien met een handgeschakelde auto de hellingproef doen. We rijden Hyde op en steken over lombard street naar beneden en voor degenen die dit niet kennen. Lombard street is gebruikt in de Herbie films, het kevertje met nummer 53. Erg leuk om te doen dit slingerpad naar beneden.

We rijden door naar Pier 39 en de Fishermans Warf, we parkeren nu wel in de garage. Kan nu ook wel uit, maar toch, 10$ per uur. We gaan de pier op en moeten natuurlijk naar de zeewafjes kijken (Zegt Sanne steeds). Erg leuk, even de toerist uithangen. We halen nog een Clamp Chowder, soort van ragou met krab in een rond broodje. De kinderen moeten dit eens proberen maar vinden het niet zo lekker. Wij lusten het wel en als je in San Francisco bent moet je dit gewoon proberen. De kids nemen liever een ijsje. We vinden een plekje in de Zon, wat te doen is aangezien we nog in korte broek lopen terwijl de temperatuur een stuk lager is dan vanochtend. Tot zo ver San Francisco in een notedop.

We verlaten de stad aan de westzijde, langs het Golden Gate park Highway 1 op. Dit is een scenic route die waarschijnlijk een stuk rustiger is dan de snelweg richting San Jose op dit tijdstip. Het begint te betrekken, SF staat er om bekend dat er vaak mist zijde is aan zee zijde. En dat klopt, het is bewolkt en ik moet zelfs de ruitenwissers aanzetten. We zien zo af en toe een leuk stukje waar geen bewolking is en nemen dan ook snel een foto van strand en zee. We rijden langs de kust en moeten nog best ver, het weer klaart iets op en we krijgen meer zon te zien.

We zijn laat bij het hotel, het is er karig en saai. Snel gooien we onze spullen naar binnen en gaan eten. Het is hier maar koud! We vinden dankzij Yelp een Koreaans restaurant. We gaan naar binnen, ook hier een beetje saai maar de bediening is prima. We nemen een BBQ aan tafel, een aardige jongeman bedient onze BBQ en we eten lekker vlees met verschillende side dishes waaronder Galpenos en Rauwe knoflook. Mark en ik hebben daar veel van gegeten, Jolanda en Sanne niet en hebben achteraf daar erg veel spijt van. Mede omdat Mark en ik ze aan de lucht heb herinnerd.

We gaan terug naar het hotel, zappen nog wat en gaan slapen.

1. Chester:
    3 augustus 2019
    Frisco in een notendop. Geen boottocht onder de Golden Gate door? Vrij indrukwekkend. Maar dat zal erover heen rijden ook wel zijn, of niet?
  2. Rene:
    3 augustus 2019
    We hadden niet zo heel veel tijd over om dergelijke uitstapjes te doen en eerlijk gezegd is de brug vanaf land oom prima te zien. En er overheen stelt ook niet zo heel veel voor, tenminste niet met de auto. Je kan dan beter fietsen huren of gaan wandelen.
  3. Chester:
    3 augustus 2019
    Lombard street is het mooiste om te doen op inline skates... heb ik me laten vertellen althans. Skateboard schijnt ook mooi te zijn
  4. Rene:
    4 augustus 2019
    Daar hadden wij het ook al over en dan richting het westen, dat is langer met minder bochten 🙈
  5. Chester:
    3 augustus 2019
    Dat is jammer. Eronderdoor heb je echt een goed beeld van wat een enorme joekel die brug eigenlijk is. Maar je kunt het inderdaad afvinken ;-). Je komt daar altijd tijd tekort
  6. Rene:
    4 augustus 2019
    Dan hadden we nog twee weken extra moeten nemen en zoveel vrije dagen heb ik niet ☹️
  7. Johan:
    3 augustus 2019
    Inderdaad handig Yelp gebruiken wij ook in het buitenland, lekker die knoflook lucht 😂😂😂 (sorry Jolanda en Sanne)😂