Dag 16: Yosemite National Park

31 juli 2019 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Tioga Pass

Na een onrustige begin van de nacht heeft Sanne toch nog goed doorgeslapen. We nemen een snel ontbijt en stappen weer in de auto. Hoe eerder we weg kunnen des te meer kunnen we vandaag zien. We rijden het dorp uit, noordwaarts tussen de licht besneeuwde bergketens door het groene vallei. Het is er niet druk en het rijdt lekker door. Na een uurtje moeten we weer tanken en slaan wat boodschappen in. We rijden door en het begint te licht te stijgen, en we zaten al op 1200 meter hoogte. We slaan na twee uurtjes af de Tioga pas in, deze pas is sinds begin juli open vanwege de sneeuw dat er is gevallen. Op 24 plaatsen is er lawine gevaar en kan de sneeuw bomen en rotsen meenemen die eerst opgeruimd moeten worden voordat de pas open gaat.

We zoeken een plekje om onze lunch op te eten en vinden een parkeerplaats met restaurant, daar gaan we niet onze eigen lunch opeten dus rijden we door. Ik zie een bordje met een tent er op en besluit hier eens in te rijden. We komen op een natuur campground met losse plekjes door het bos verspreidt. Ik zie een leeg plekje tussen de bomen en rijdt er in. Er staat een picnic tafel, een vuurplaats, een beer bestendige kast voor voedsel en bovenal een riviertje! Wow, wat een plek! We bekijken de omgeving even, nemen wat foto's en gaan dan lekker eten. We hebben broodjes, cole slaw, salami en heerlijke chicken wings. Wat een prachtige plek om je lunch te hebben, wow.

Na de lunch rijden we weer verder, we stijgen nog meer en zitten inmiddels op 9000 foot en het is er prachtig. Hoge bergen, groene meadows en kristalblauwe meertjes. We stoppen zo hier en daar om leuke foto's te maken en vinden zelfs nog een plekje met sneeuw waar we lekker in kunnen dollen. Sneeuwballen gooien bij 25 graden. Wast een contrast, gisteren de droge boel in Death valley bij 52 graden en nu sneeuwballen gooien. Het landschap wordt elke minuut mooier, ik ben zelf al eens in Yosemite geweest maar heb de Tioga pass nog nooit gezien. Dit is "by far" het mooiste gedeelte van Yosemite en ook nog redelijk rustig. Bij Toulumne meadow gaan we nog even lekker wandelen over de groene weide met slingerende stroompjes. We komen zelfs nog wat hertjes tegen.

We rijden verder en stoppen nog even bij Olmstead viewpoint om de Half dome te zien maar gaan dan toch echt door naar beneden om Yosemite Valley te bekijken. Dit is het meest bekende  plek van Yosemite en dat kan je ook zien aan de vele bezoekers, mooi maar druk. We doen een snel rondje en besluiten niet meer naar Glacier point te gaan vanwege de tijd. Jammer, ik heb dit al eens mogen zien en voor bezoekers die ooit nog eens Yosemite gaan is dit zeker de moeite waard! We verlaten Yosemite aan de westzijde en gaan op weg naar het Hotel in Merced.

Het is nog een twee uurtje rijden door gele velden en fruitgaarden. We komen nog door Mariposa, de naam komt me bekend voor maar weet niet wat. Eens even opzoeken want volgens mij heeft dit stadje iets met de goudkoorts te maken.

We komen in Merced aan en droppen onze spullen in het Hotel en gaan weer een Thais restaurant opzoeken. Volgens Sanne zijn die soupies (Pho) er heerlijk. haha.

Na het eten gaan we nog een sixpack biertjes halen en gaan op de hotel kamer nog even een filmpje kijken. We hebben een smart TV en kijken op naam van een of andere sukkel die niet is uitgelogd op Netflix.

Voor nu lekker slapen en morgen gaan we op pad naar San Francisco.

And if your going to San Francisco ..

1. Chester:
    1 augustus 2019
    Wear flowers in your hair.... en een stevige plank in je onderbroek. Grappig verhaal weer. Mariposa zegt mij ook wat... het is in ieder geval vlinder in het Spaans. Inderdaad wat een sukkel....
  2. Martena:
    2 augustus 2019
    Yosemite komt mij ook bekend voor
    Wij hebben ook sneeuwballen gegooid leuk die contrasten.
    Weer een mooi verhaal en belevenis